Sextrakasserier på jobbet?

Jag jobbar på ett jämställt företag. Många kvinnliga chefer, lika lön för lika arbete och så vidare. Men man får fortfarande stå ut med en del som tjej. För ett halvår sen tog jag upp med min chef att jag kände mig obehaglig till mods inför en kollega som hade högre befattning än jag. Kollegan i fråga (manlig sådan) klädde verkligen av en med blicken, tog väldigt mycket på alla tjejer. Det var väldigt "oskyldigt" tafsande, men en klapp på axeln blev så lätt en smekning. Obehagligt!

Jag pratade med min chef, visste att flera andra tjejer på jobbet kände likadant. Min chef tog upp det genast med min kollega, och nästa dag var kollegan en annan människa. Sedan dess har han inte rört nån tjej överhuvudtaget.

Så det kan hjälpa att bara säga till. Cheferna kanske inte ser allt, men får de en vink om vad som pågår kan de få det att upphöra. Så våga säga till! Ingen har rätt, även om det är aldrig så oskyldigt, att ta på dig eller titta på brösten istället för på ansiktet när ni snackar vid kaffeautomaten eller i skolkorridoren. Så fort du själv känner att det är obehagligt eller konstigt så är det det! Det är dina känslor och tankar som vet när det räcker. Prata med dina kollegor eller skolkompisar, de du litar på, och kolla om fler känner likadant om det känns jobbigt innan.

Har något liknande hänt dig?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0